چگونه بازار هدف خود را در هفت روز انتخاب کنید
اگر آماده اقدام و راهاندازی کسب و کار نشر مرجع خود هستید، این کار را با طوفان فکری و فکر کردن به ایدههای مخالف شروع کنید. سعی کنید حداقل ۲۵ ایده مختلف را مطرح کنید که میتوانید آنها را دنبال کنید. زمانی که لیست ایدهها آماده شد، آنها را به 10 ایده محدود کنید که بیشتر از همه شما را هیجان زده میکنند. برای تعیین اینکه کدام ایدهها باید دنبال شوند، میتوانید از این ماتریس تصمیمگیری استفاده نمایید.
با استفاده از جدول زیر، هر ایده را در دستههای زیر از 1 تا 10 قرار دهید:
علاقه فردی – دنبال کردن این بازار تا چه حد من را هیجان زده میکند؟ به ایدهای که بیشتر از همه شما را هیجان زده میکند ، امتیاز 10 بدهید، و به ایدهای که کمترین هیجان را برای شما دارد، 1 بدهید.
تجربه شخصی – من چه تجربیاتی نسبت به این بازار دارم؟ به ایدهای که بیشترین تجربه را در آن دارید، 10 بدهید، و به ایدهای که کمترین تجربه را دارید، 1 بدهید.
میزان رقابت فعلی – آیا این یک بازار ثابت شده است؟ آیا افرادی هستند که در حال از این بازار کسب درآمد میکنند؟ ایدهای که افراد بیشتری در آن فعال هستند، امتیاز 10 میگیرد و ایدهای که افراد کمی در آن فعالیت میکنند، 1 میگیرد.
تقاضای تبلیغاتی – آیا تقاضای تبلیغاتی سالم برای این بازار وجود دارد؟ میانگین CPC کلمات کلیدی این بازار چقدر است؟ ایدهای که بیشترین میانگین CPC را دارد، 10 میگیرد و ایدهای که پایینترین میانگین CPC را دارد باید عدد 1 را دریافت کند.
پتانسیل درآمدی – این حوزه به عنوان بازار چقدر بزرگ است؟ چقدر میتوانم از آن درآمد کسب کنم؟ به ایدهای که فکر میکنید بیشترین پتانسیل درآمدی را دارد، 10 بدهید و به ایدهای که کمترین پتانسیل درآمدی را دارد، 1 بدهید.
سهولت بازاریابی – بالا کشیدن این حوزه از بازار به چقدر تلاش نیاز دارد؟ آیا ایدهای برای تبلیغ برندم برای این بازار دارم؟ به ایدهای که فکر میکنید راحتتر میتوانید تبلیغ و بازاریابی کنید، 10 بدهید و به سختترین ایدهای از لحاظ تبلیغ و بازاریابی، 1 بدهید.
امتیاز کل |
سهولت بازاریابی |
پتانسیل درآمدی |
تقاضای تبلیغاتی |
میزان رقابت فعلی |
تجربه شخصی |
علاقه فردی |
|
|
|
|
|
|
|
|
ایده 1 |
|
|
|
|
|
|
|
ایده 2 |
|
|
|
|
|
|
|
ایده 3 |
|
|
|
|
|
|
|
ایده 4 |
|
|
|
|
|
|
|
ایده 5 |
|
|
|
|
|
|
|
ایده 6 |
|
|
|
|
|
|
|
ایده 7 |
|
|
|
|
|
|
ایده 8 |
|
|
|
|
|
|
|
ایده 9 |
|
|
|
|
|
|
|
ایده 10 |
پس از اینکه هر ده ایده خود را بر اساس این موارد رتبهبندی کردید، نمره کل هر کدام را حساب کنید. دو یا سه ایدهای که بالاترین امتیاز را دریافت کردهاند، ایدههایی هستند که باید روی آنها متمرکز شوید. از آنجا که برخی از این شمارهها ذهنی هستند، نباید فقط ایدهای را انتخاب کنید که بالاترین امتیاز را دارد.
دو ایده را به طور همزمان دنبال نکنید
شاید محدود کردن انتخابهایتان به یک ایده کمی دشوار باشد و وسوسه شوید به طور همزمان دو ایده را اجرا کنید. شما برای راهاندازی کسب و کار خود به صرف زمان، انرژی و تلاش بسیار نیازمندید. از این رو، اگر این میزان تلاش را تقسیم کنید، احتمالاً موفق نخواهید شد. اگرچه بسیاری از کارآفرینان موفق چندین کسب و کار را اداره میکنند، اما هرگز سعی نمیکنند دو پروژه بزرگ متفاوت را به طور همزمان راهاندازی کنند.
پروژهای را انتخاب کنید که شما را از همه بیشتر هیجان زده میکند و روی آن متمرکز شوید؛ زیرا بعداً میتوانید به ایدههایی بازگردید که کنار گذاشتهاید.
منبع: کتاب صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی
بدون دیدگاه