قانون شماره 16 کسب و کار اینترنتی: با حداقل کسب و کار ممکن شروع کنید
شاید در شروع کار وسوسه شوید یک کسب و کار بزرگ و کامل راهاندازی کنید که به هزاران مشتری خدمات میدهد و بخواهید کاملترین محصول و تمامی سیستمهای پشتیبانی مانند نرمافزار خدمات به مشتری، نرمافزار اتوماسیون بازاریابی و نرمافزار حسابداری را قبل از روانه کردن اولین محصول خود به بازار داشته باشید. اگرچه فکر کردن به اهداف آینده بسیار خوب است، اما هدف شما در این مرحله یعنی در ابتدای کار این نیست که یک محصول کامل ارائه دهید و یا یک کسب و کار بزرگ ایجاد کنید. پس بهتر است در برابر این وسوسهها مقاومت کنید. به جای آن، روی اعتبار و ارزش ایده خود تمرکز کنید و مطمئن شوید همان ایدهای است که مشتریان دنبالش هستند و حاضرند به خاطرش پول بدهند.
پیش از شروع، محصول تمام عیار تولید نکنید
این کاملاً طبیعی است که بخواهید محصولات و خدمات خود را قبل از ارائه به مشتریان، مطلوب و بیعیب و نقص بسازید. به عبارت دیگر، دوست دارید مطمئن شوید که تمام ویژگیهای مد نظر شما در آن محصول موجود است و مطابق با میل و خواسته شما طراحی و تولید شده است. اما اگر منتظر تولید بهترین و کاملترین محصول بمانید، شاید هرگز نتوانید آن را به بازار عرضه کنید؛ چون همیشه ایدههای جدیدی برای بهبود محصولات یا خدمات به ذهنتان میرسد. بنابراین مسئله اصلی، تولید یک محصول تمام عیار نیست. بلکه باید دیدگاه خود را تغییر دهید و از منظر مشتریان به محصولات و خدمات خود نگاه کنید.
شما هرگز متوجه نمیشوید که افراد چگونه از محصولات و خدمات شما استفاده میکنند مگر اینکه اجازه این کار را به آنها بدهید. به جای اینکه محصولی تولید کنید که مشتریان هیچ احتیاجی به آن ندارند، زمان و سرمایه خود را صرف گرفتن بازخورد از آنها کنید. شاید لازم شود بخش عمدهای از محصول خود را پس از دریافت بازخورد دوباره طراحی کنید. و حتی ممکن است متوجه شوید که محصول تولیدی شما هیچ مشکلی از مشکلات مشتریان را رفع نمیکند و باید از نو شروع کنید.
زمانی که برای اولین بار شروع به ارائه خبرنامه رایگان کردم، آن را برای چند هفته اول با دست تهیه میکردم. تنها زمانی توانستم آن را به طور خودکار ارسال کنم که افراد در خبرنامه عضو شدند، آن را خواندند و به آن بازخورد دادند. اگر خبرنامه را از همان ابتدای کار به طور خودکار ارسال میکردم، مجبور میشدم بخشهایی از آن را تغییر دهم تا متناسب با نیاز مشترکین شود. بنابراین، ابتدا با تأیید ایده، مطمئن شدم که زمان و سرمایه خود را صرف تولید و طراحی محصولی نمیکنم که افراد به آن نیاز ندارند.
مشکلات را تنها در صورت بروز حل کنید
وسوسه دیگر این است که در ابتدای کار میخواهید برای رفع مشکلاتی که هنوز به عنوان مشکل شناخته نشدهاند، راهحلهای پر هزینه ارائه کنید. شما تنها باید مشکلاتی را در کسب و کار خود برطرف کنید که نمایان شدهاند. اگر بیش از حد روی مشکلات بیاهمیت تمرکز کنید، نمیتوانید وقت و سرمایه خود به حل مسائلی اختصاص دهید که تأثیر به سزایی روی کسب و کار شما دارند. به عنوان مثال، شاید یک سرور اختصاصی با هزینه ۲۵۰ دلار در ماه پیدا کنید که به کسب و کار اینترنتی شما قابلیت بازدید هزاران کاربر در روز را میدهد. اما میتوانید به جای آن برای دو سال اول، یک سرور اشتراکی با هزینه 10 دلار در ماه تهیه کنید و پس از رشد ترافیک ورودی، آن را به سرور اختصاصی منتقل کنید. بدین ترتیب مانع از بروز یک هزینه هنگفت در ابتدای کار شدهاید.
مثال دیگر، استفاده از سیستم پشتیبانی آنلاین مانند ZenDesk است. تنها زمانی که پشتیبانی به یک مشکل تبدیل شد، سرمایه و تلاش خود را صرف راهاندازی و استخدام تیم پشتیبانی از مشتری کنید.
گامهای عملی:
-
مشخص کنید که دستکم به چه نرمافزار و سرویسهایی برای تهیه محصولات و خدمات خود و فروش آنها به مشتریان نیاز دارید.
-
ایده محصولات و خدمات را قبل از ارائه کامل، اعتبارسنجی کنید.
-
مشکلات را تنها در صورت بروز حل کنید.
برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
بدون دیدگاه