قانون شماره 36 کسب و کار اینترنتی میزان محبوبیت خود را از طریق تأیید اجتماعی نشان دهید

قانون شماره 36 کسب و کار اینترنتی میزان محبوبیت خود را از طریق تأیید اجتماعی نشان دهید


قانون شماره 36 کسب و کار اینترنتی: میزان محبوبیت خود را از طریق تأیید اجتماعی نشان دهید

زمانی که برای خرید به یک فروشگاه می‌روید، معمولاً با سرنخ‌هایی متوجه می‌شوید که آیا از یک فروشگاه معتبر خرید می‌کنید یا نه. اگر پارکینگ فروشگاه در وسط روز خالی است یا ساختمان کثیف و نامرتبی دارد، حتماً شک می‌کنید. اگر محصول مورد نظر شما مطابق انتظار نباشد، یا فروشنده خیلی اصرار به خرید کند، شما متوجه می‌شوید که یک جای کار اشکال دارد. به همین ترتیب، خیلی سخت می‌توان گفت که آیا یک کسب‌ و کار اینترنتی معتبر است یا نه.

با داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای و یک نسخه بازاریابی خوب، باز هم مشخص نمی‌شود که یک شرکت معتبر است یا نه. زیرا شرکت‌های کلاهبردار به حد کافی انگیزه دارند که وب‌سایت خود را حرفه‌ای جلوه دهند. به همین دلیل لازم است مشروعیت شرکت خود را از طریق تأیید اجتماعی (social proof) به مشتریان بالقوه خود نشان دهید.

دریافت اظهار نظرهای مثبت و رضایت بخش

یکی از بهترین راه‌های نشان دادن اعتبار، گرفتن نظرات مثبت و رضایت بخش است. حدود 70% از آمریکایی‌ها قبل از خرید محصول، نگاهی به بخش نظرات و پیشنهادات آن می‌اندازند؛ بنابراین نشان دادن نظرات و پیشنهادات مربوط به محصول یا خدمات شرکت شما بسیار مهم است.

یک روش آسان برای گرفتن نظرات و پیشنهادات این است که از افرادی که قبلاً کالای شما را خریداری کرده‌اند بخواهید یک نظر سه چهار جمله‌ای درباره تجربه خود از محصول شما بدهند. بدون شک تعجب می‌کنید که چند نفر مایل هستند نظرات خود را در خصوص محصولات و خدمات در اختیار شما قرار دهند؛ مخصوصاً اگر تجربه خوبی گرفته باشند.

هنگام دریافت نظرات و پیشنهادات در سایت، سعی کنید حتماً نام کامل افراد، شرکتی که برای آن کار می‌کنند، لینک پروفایل شبکه‌های اجتماعی و عکس آن‌ها (در صورت امکان) را بگیرید. با این کار، بخش نظرات و پیشنهادات سایت شما موثق‌تر می‌شود، زیرا مشتری بالقوه با جستجوی شخص متوجه می‌شود که این‌ها گفته‌های افراد واقعی هستند.

اگر محصول شما نسبتاً جدید است و یا هنوز عرضه نشده، سعی کنید از افراد بانفوذ در بازار هدف خود کمک بگیرید. افراد بانفوذ یعنی کسانی که دارای وبلاگ، پادکست و یا فالوور در یوتیوب هستند. به آن‌ها بگویید که یکی از محصولات یا خدمات خود را برایشان ارسال می‌کنید و آیا مایل هستند یک بررسی از محصول شما در وب‌سایت خودشان قرار دهند یا نه. اگر بتوانید آن‌ها را به این کار قانع کنید، اعتبار کسب‌وکار خود را افزایش می‌دهید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر این، با حضور فعال در فیسبوک و توییتر می‌توانید اعتبار خود را نشان دهید. اگر در هر کدام از این پلتفرم‌ها چند صد دنبال کننده (فالوور) داشته باشید، مشتریان بالقوه متوجه می‌شوند که محصولات و خدمات شما بین افراد دیگر نیز محبوبیت دارد.

زمانی که به طور مرتب در صفحه فیسبوک و توییتر خود پست می‌گذارید، نشان می‌دهید که هنوز کسب‌وکار شما پابرجاست و با مشتریان خود تعامل دارید. این موضوع را نیز می‌توانید با ایجاد یک بخش خبری آپدیت شده در وب‌سایت خود نشان دهید. بسیاری از شرکت‌ها بخش خبری را ایجاد می‌کنند اما فراموش می‌کنند که آن را آپدیت نگه دارند. اگر 18 ماه است که هیچ خبری در سایت خود نگذاشته‌اید، پس دیگر اسمش بخش خبری نیست. بنابراین اگر واقعاً می‌خواهید در سایت خود یک بخش خبری داشته باشید، حتماً آن را حداقل یک‌بار در ماه آپدیت کنید.

حضور خود در دنیای واقعی را نشان دهید

درنهایت، نشان دهید که افراد واقعی در پشت صحنه شرکت شما فعالیت می‌کنند. اعضای تیم خود را به همراه سمت شغلی، تصاویر، لینک پروفایل شبکه‌های اجتماعی، و ایمیل آن‌ها در وب‌سایت خود معرفی کنید. این کار نشان می‌دهد که شما و اعضای تیم­تان در دسترس و پاسخگو هستید. همچنین می‌توانید آدرس شرکت و شماره تلفن آن را نیز در وب‌سایت خود قرار دهید تا افراد بدانند که می‌توانند با شما تماس بگیرند.

و اگر دفتر کاری دارید، عکس آن را در صفحه “درباره ما” بگذارید. با نشان دادن اعضای تیم، موقعیت جغرافیایی و شماره تلفن واقعی، مشتریان بالقوه متوجه خواهند شد که شما یک وب‌سایت ناشناس یا کلاهبردار برای قاپیدن پول آن‌ها نیستید.

گام‌های عملی:

  • نظرات و پیشنهادات مشتریان خود را جمع‌آوری کنید و آن‌ها را در وب‌سایت خود قرار دهید.

  • با افراد با نفوذ در بازار هدف خود تماس بگیرید و بپرسید که آیا مایل هستند بررسی محصول شما را در وب‌سایت خود قرار دهند یا نه.

  • برای تعامل بیشتر با مشتریان خود، در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید و بخش خبری سایت خود را آپدیت نگه دارید.

  • اعضای تیم، موقعیت جغرافیایی، شماره تلفن و سایر اطلاعات مربوط به شرکت را در وب‌سایت خود قرار دهید.

ادامه دارد …

برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *