قانون شماره 35 کسب و کار اينترنتی: لیست مشتریان خود را داشته باشید
در دهههای گذشته، رسم بر این بود که کارآفرینان کسب و کار خود را بر اساس پلتفرمهای مختلفی بسازند که شرکتهای وب مانند اپل (iTunes، AppStore)، eBay، فیسبوک، گوگل (Search، YouTube، Google Play Store) و توییتر ارائه میدهند. چندین سال پیش، بسیاری بر این باور بودند که فروش محصولات در eBay، از راههای ایجاد یک کسبوکار رو به رشد است. این کار جواب میداد تا اینکه eBay ساختار و سیاستهای قیمتگذاری خود را تغییر داد، به طوری که اکثر شرکتهای کوچک دیگر نمیتوانستند در محیط eBay سود کنند.
بین سالهای 2008 تا 2011، بسیاری از کارآفرینان در تلاش بودن تا اپلیکیشنهای مخصوص توییتر و فیسبوک بسازند. این کسبوکارها جذابیت داشتند تا اینکه شرکت توییتر تصمیم گرفت خودش یک اپلیکیشن اختصاصی برای کاربرانش بسازد و فیسبوک نیز قابلیت پست گذاشتن کاربران اپلیکیشنهای ثالث را محدود کرد. جدیدترین جریان این کسبوکار، ساخت اپلیکیشن برای گوشیهای هوشمند و قرار دادن آن در AppStore و Play Store است. البته مواردی پیش آمده که اپلیکیشنها به دلایل موضوعی یا اتفاقی از AppStore حذف شدهاند.
برای برقراری ارتباط با مشتریان خود بر اکوسیستم شخص دیگر متکی نباشید
زمانی که کسبوکار خود را بر یک اکوسیستم مستقر مانند iTunes، یوتیوب و فیسبوک برپا میکنید، به کاربران این امکان را میدهید که از مزایای یک پایگاه مشخص بهرهمند شوند. با این حال، کسبوکار خود را در معرض خطر بزرگی قرار میدهید، زیرا تا زمانی میتوانید در آن اکوسیستم فعالیت کنید که کسبوکار شما مناسب نیازهای شرکت میزبان تان باشد. زمانی که صاحب پلتفرم تصمیم بگیرد که دیگر به کسب و شما نیاز نیست، بدشانسی آوردهاید.
هنگامی که یک شرکت بزرگ با تغییر پلتفرم خود به کسبوکار شما آسیب میزند، دیگر هیچ راهی برای بازگشت به کار و حتی درخواست تجدید نظر ندارید. زیرا آنها هیچ رابطه و تعهد کاری به شما ندارند و شما تنها یکی از هزاران شریک جزئی هستید که به راحتی قابل جایگزین است.
توانایی آینده شما در ایجاد درآمد به رابطه شما با مشتریان تان و توانایی در برقراری ارتباط با آنها بستگی دارد. اگر برای ارتباط با مشتریان خود به پلتفرم یک شرکت دیگر وابسته هستید، دیگر نباید آنها را مشتریان خود بدانید، زیرا اگر پلتفرم ناگهان تغییر کنید، دیگر نمیتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و کسبوکارتان تعطیل میشود.
تا چند وقت پیش، بسیاری از شرکتها سعی داشتند با سرمایهگذاری روی فن پیجهای فیسبوک (Fan Pages) برای خود طرفدار جذب کنند. تا اینکه فیسبوک قوانین را تغییر داد و تصمیم گرفت از صاحبان پیجها بابت نشان دادن پستهایشان به طرفداران هزینه بگیرد. به عنوان مثال از تیم بستکبال دالاس ماوریکس (Dallas Mavericks) خواسته شد تا برای ارسال یک پیغام به مخاطبان خود در فیسبوک 3000 دلار بپردازد.
اگر مخاطبان خود را تنها از فن پیجهای فیسبوک به دست آوردهاید و اکنون باید مبالغ هنگفتی برای دستیابی به آنها بپردازید، توانایی شما در تولید درآمد آینده به شدت مختل خواهد شد. پس چطور میتوان به طور دائم و با خاطر جمع با مشتریان ارتباط قرار کرد؟
یک لیست ایمیل و شماره همراه از مشتریان خود داشته باشید
با گرفتن آدرس ایمیل و شماره تلفن همراه تمام مشتریان خود، از مشکلات وابستگی به این اکوسیستمها رهایی یابید. با داشتن لیست ایمیل و شماره تلفن همراه، میتوانید در آینده صرف نظر از یک پلتفرم بخصوص، با تمام مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
شبکههای اجتماعی میآیند و میروند، اما آدرس ایمیل و شماره همراه افراد به ندرت تغییر میکند. اگر آدرس ایمیل و شماره همراه همه مشتریان خود را داشته باشید، همیشه میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید؛ حتی اگر اپل، فیسبوک، گوگل یا توییتر دیگر شما را نخواهند، و یا بخواهند بابت ارتباط با مشتریان از شما هزینه بگیرند. از طریق لیست ایمیل و شماره همراهي که در اختیار دارید، مشتریان خود را از پروژههای بعدیتان مطلع کنید و یا به محصول یا سرویسی اشاره کنید که در حال بازاریابی آن هستید. این رابطه مداوم باید تنها بین شما و مشتریانتان باشد: شرکتهای بزرگ تکنولوژی نباید بتوانند این رابطه را مختل کنند.
اگر در حال حاضر به پلتفرم یک شرکت دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریانتان متکی هستید، پیشنهاد میکنم یک صفحه دلخواه ایجاد کنید و در آن از کاربرانتان بخواهید آدرس ایمیل و شماره همراه خود را در ازای دریافت محتوای رایگان در اختیار شما قرار دهند. اگر مخاطبان زیادی در فیسبوک یا توییتر دارید، میتوانید یک گزارش رایگان یا مصاحبه اختصاصی تهیه کنید و از کاربران بخواهید آدرس ایمیل خود را برای دسترسی به آنها وارد کنند. و یا اگر مشتریانی دارید که از اپلیکیشنهای اندروید یا آیفون شما استفاده میکنند، برای کسانی که ایمیل خود را ارائه میدهند، قابلیتهای اضافی در نظر بگیرید.
گامهای عملی:
-
یک لیست فعال از ایمیل و شماره همراه مشتریان خود تهیه کنید تا بتوانید در آینده با آنها ارتباط برقرار کنید.
-
مشخص کنید که در حال حاضر چند درصد از کاربران خود را پلتفرمهای شرکتهای بزرگ وب به دست آوردهاید.
-
از پاداشهای مختلف برای جمعآوری آدرس ایمیل و شماره همراه مخاطبانی استفاده کنید که از طریق پلتفرمهای شرکتهای بزرگ با شما آشنا شدهاند.
ادامه دارد …
برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
بدون دیدگاه