عقب انداختن کارها را متوقف کنید

عقب انداختن کارها را متوقف کنید


عقب انداختن کارها را متوقف کنید

عادت به تاخیر انداختن کارها بیشتر از سایر عادات بد، بهره‌وری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و متاسفانه رفع آن به سادگی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

ما عادت به تعویق انداختن کارها را از کودکی با به تاخیر انداختن تکالیف مدرسه انجام داده‌ایم و این عادت تا بزرگسالی ادامه پیدا کرده است. ما تا حدودی به تعویق انداختن کارهایی که مانع از فعالیتهای لذت بخش آنی می‌شود به نوعی عادت کرده‌ایم.

به تعویق انداختن کارها می‌تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد. بعضی از ما این کار را به دلیل ترس از اشتباه کردن انجام می‌دهیم. ما معمولاً انجام کارها را به تعویق می‌اندازیم زیرا دوست نداریم با انجام ناقص کارها جلوی رئیس یا همکاران‌مان، فردی ناشی به نظر برسیم. بعضی دیگر این کار را انجام می‌دهند زیرا کمالگرا هستند (به روز دوم مراجعه شود). این افراد از انجام کاری که ناقص است ترس دارند و به همین دلیل انجام کارها را برای مدت نامحدودی به تعویق می‌اندازند. بعضی دیگر از افراد نیز کارها را به دلیل فشاری که جهت انجام کار احساس می‌کنند، عقب می‌اندازند.

البته این کار می‌تواند به دلایل دیگری نیز باشد و یک دلیل این است که بسیاری از ما مدیریت زمان ضعیفی داریم. ما گاهی نمی‌توانیم برای روزهای خودمان برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم و در نتیجه زمان به راحتی از دستمان خارج می‌شود. در نتیجه زمان کمی در اختیارمان می‌ماند که برای پروژه‌هایی که مسئول آن هستیم صرف کنیم و به همین دلیل آن‌ها را به بعد موکول می‌کنیم.

بخشی از ما درگیر منازعه بین سیستم لیمبیک و بخش کورتکس جلوی پیشانی در بدن‌مان هستیم. سیستم لیمبیک در حقیقت بخشی از مغز ماست که معمولاً کارهای مهم را بدون هیچگونه هشداری به کارهای انحرافی با اهمیت کم جلوه می‌دهد. بخش کورتکس جلو پیشانی نیز بخش حسابدار مغز است. این بخش مسئول عملکردهای اجرایی مانند برنامه‌ریزی است.

لذا این دو بخش در مبارزه با هم هستند تا تمرکز شما را بدست بگیرند و نتیجه آن تحت تأثیر میزان تمرکز شماست. اگر شما به طور کامل روی کاری تمرکز کنید بخش کورتکس جلوی پیشانی شما قوی‌تر عمل می‌کند. اگر حوصله‌تان سر رفته یا حس بی انگیزگی نسبت به کاری دارند بخش لیمبیک بدن شما برنده شده است و می‌توانید این انتظار را داشته باشید که بهره‌وری شما تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت.

 

چگونه این عادت به بهره‌وری آسیب می‌رساند

رها کردن بعضی کارها به صورت گهگاه کاملاً طبیعی است. در حقیقت اگر شما برای مدت زیادی در حال ور رفتن با بینی خود هستید کاملاً طبیعی است. دست از کار کشیدن به مغز شما امکان می‌دهد که استراحت کرده و بازیابی شود. مشکل آنجاست که به تعویق انداختن کارها به عادت تبدیل گردد و آن را هر روز به دلایل مختلف انجام دهید.

عقب انداختن کارها را متوقف کنید

عقب انداختن کارها را متوقف کنید

این عادت تأثیر بسزایی روی بهره ‌وری شما دارد. اول این کار میزان استرس شما را افزایش می‌دهد. هنگامی که شما کارهایی را به کناری می‌گذارید، در ابتدا میزان استرس شما کم می‌شود و کاملاً قابل فهم است زیرا هنگامی که کاری را به کناری می‌گذارید به این منظور است که کار لذت بخشی را انجام دهید. اما در طولانی مدت میزان استرس شما به دلیل عواقب حاصل از تغویق انداختن کار که به صورت کم داشتن زمان برای انجام کارهای بیشتر نمود پیدا می‌کند، بالا می‌رود.

دوم اینکه این کار سبب هدر رفتن زمان با ارزش شما می‌شود زیرا با این کار، شما زمان بدست آمده از به تاخیر انداختن کاری را برای کار ارزشمند دیگری صرف نمی‌کنید بلکه مانند بسیاری از مردم، شما این زمان را صرف انجام دادن کارهای دیگری میکنید که از آن لذت ببرید مانند دیدن ویدئوهای جالب منتشر شده روی یوتیوب.

سوم اینکه شما زمان اتمام پروژه‌ها را از دست خواهید داد. کارها و پروژه‌هایی که شما به تعویق انداخته‌اید به صورت معجزه آسایی ناپدید نخواهند شد و شما هنوز هم نیاز دارید که آن‌ها را به سرانجام برسانید و مشکل این است که با به تعویق انداختن کارها زمان کمتری برای اتمام کارها خواهید داشت. نتیجه این کار می‌تواند سبب دیر تحویل دادن کارها شود که باعث خراب شدن اعتبار شما یا پایین آمدن نمره‌های شما در مدرسه گردد.

چهارم اینکه عادت به تاخیر انداختن کارها احتمالاً سبب می‌شود که شما فرصتهای مهم را به راحتی از دست بدهید. به عنوان مثال، به تعویق انداختن کاری یا تهیه گزارش که برای رئیس‌تان باید انجام می‌دادید، سبب می‌شود که به زمان بیشتری برای اتمام انجام نیاز داشته باشید. این امر به نوبه خود می‌تواند باعث شود که شما مثلاً فرصتی را ممکن است توسط انجام پروژه قوی با شرکای شرکت خود به دست آورید را به دلیل فرصت نداشتن به سادگی از دست بدهید.

نکته مهم دیگر این است که عادت به تاخیر انداختن کارها می‌تواند سبب تنفر از خود گردد. هر چه کارهای بیشتری را به تاخیر بیاندازید با عواقب بیشتری مانند از دست رفتن زمان اتمام پروژه‌ها و از بین رفتن فرصتها روبرو شوید و این امر باعث می‌شود بیشتر و بیشتر نسبت به خودتان حس بدی داشته باشید. نتیجه این نوع کارها می‌تواند سبب شود که اعتماد به نفس خود را به دست خودتان کاهش دهید.

در ادامه فرایند شش مرحله‌ای که می‌تواند به شما در رهایی از دست عادت به تعویق انداختن کمک موثری کند ارائه می‌گردد.

مراحل عملی

1

لیست کارهایی که باید انجام دهید را تغییر دهید. اول از همه مطمئن شوید که این لیست خیلی بلندپروازانه نباشد (جهت اطلاع بیشتر به روز سوم مراجعه شود). همچنین تا جایی که امکان دارد مرتب و منظم باشد. ثانیاً اینکه مهمترین کارها را در بالاترین اولویت روز قرار دهید.

2

برنامه کاری کاملاً مشخص شده‌ای را تهیه کنید. روز خود را به بازه‌های زمانی مشخصی تقسیم کنید که در هر بازه زمانی روی موضوع یا موضوعات کاملاً مرتبط بهم کار کنید. بازه‌های زمانی را با توجه به میزان انرژی و روش کار خودتان انتخاب کنید. به عنوان مثال، من تکنیک پومودورو را استفاده می‌کنم که 25 دقیقه را برای انجام کار و 5 دقیقه را برای زمان استراحت در نظر می‌گیرد (البته من روش تغییر یافته این روش را برای تکمیل کارهای خودم دنبال می‌کنم). شما ممکن است ترجیح دهید که برای مثال سه ساعت کارکنید و نیم ساعت استراحت داشته باشید. نکته مهم این است که حریم‌ها و محدودیت‌های خود را کاملاً مشخص کنید.

3

روشهایی پیدا کنید که مشغول باشید. بن فرانکلین گفته است که “اگر می‌خواهید کاری انجام شود از یک فرد مشغول بپرسید.” افرادی که سرشان شلوغ است می‌دانند که چگونه زمان‌شان را مدیریت کنند. آن‌ها چاره دیگری ندارند. در نتیجه این افراد، افرادی هستند که عادت دست به عمل زدن را دارند.

مشغول بودن باعث می‌شود که شما با افزایش کارهای موجود در لیست خود مجبور به عمل می‌شوید.

4

پروژه‌های بزرگ را به قطعات قابل انجام بشکنید. لیل عمده که افراد کارها را به تعویق می‌اندازند آن است که حس بزرگی پروژه روی دوش‌شان سنگینی می‌کند. یعنی که وقتی شما با پروژه بزرگ روبرو می‌شوید دست و پای خود را گم می‌کنید. این کار دقیقاً بدان معنی است که در پایین کوه اورست بایستید و ندانید که چگونه باید از کوه بالا بروید. راه حل این است که کارهای بزرگ را به کارهای کوچک و قابل انجام برای خودتان بشکنید.

به عنوان مثال، اینگونه فرض کنید که شما قرار است گزارشی 100 صفحه‌ای برای رئیس خود تهیه کنید که پروژه اصلی است. در این حالت می‌توانید بجای اینکه به پروژه اصلی نگاه کنید و انگیزه خود را از دست بدهید، پروژه را به بخش‌های کوچکتر و قابل انجام بشکنید. انواع مختلف داده‌ها و اشکال و جداولی را که برای کارتان نیاز دارید و نیز منابعی که می‌توانید از آنها داده‌ها را به دست بیاورید، را لیست کنید. هنگامی که این پروژه را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید، برای انجام هر بخش زمانبندی مشخص ارائه دهید. با انجام این کار پروژه کمتر ترسناک به نظر آمده و شما کنترل بیشتری روی پروژه خواهید داشت.

5

برای هر پروژه یا کار دلیلی مشخص تعریف کنید. اینکه بدانید چرا باید کاری را انجام دهید به شما انگیزه لازم برای انجام کار را می‌دهد. حتی افرادی که عادت به تعویق انداختن کار را دارند زمانی‌که بتوانند برای کاری که از آن وحشت دارند دلیل و معنایی پیدا کنند، کارایی بالاتری خواهند داشت.

6

به دنبال پاسخگویی باشید. بسیاری از افراد وقتی بدانند که دیگران از آن‌ها توقع انجام کاری را دارند، معمولاً تمایل بیشتری به انجام آن کار نشان می‌دهند. اگر شما هم با این روش انگیزه بدست می‌آورید، داشتن فرد و دوستی که کارهای شما را دنبال و پیگیری کند می‌تواند برای شما سودمند باشد.

چرا که این شخص می‌تواند همیشه شما را پاسخگو نگه دارد. این امر سبب می‌شود که اگر شما نتوانید به تعهدات خود در انجام کارها عمل کنید آن فرد سوال‌گر دلیل کم کاری را از شما خواهد پرسید. شاید همین پذیرفتن اشتباه خود در کم کاری بتواند مانند تلنگری شما را به حرکت ترغیب کند.

برگرفته از کتاب 30 روز تا بهره وری – برای مشاهده کتاب 30 روز تا بهره وری اینجا را کلیک کنید

 

کتاب 30 روز تا بهره وری
کتاب 30 روز تا بهره وری

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *