مدل سایت مرکزی در مقابل مدل قطب و اقمار

مدل سایت مرکزی در مقابل مدل قطب و اقمار


انتخاب مدل کسب و کار آنلاین

امروزه ایجاد یک وب‌سایت، آسان‌تر از همیشه است. هرکسی می‌تواند این کار را انجام دهد. و اگر شما می‌توانید در فضای آنلاین حضور یابید، پس دیگران نیز می‌توانند: امروزه بیش از یک میلیارد وب‌سایت در فضای اینترنت وجود دارد.

اما از بین این همه سایت، چه تعداد از آن‌ها واقعاً به طور مستقیم درآمد کسب می‌کنند؟ تنها تعداد کمی از آن‌ها. به عنوان مثال، فوربس گزارش می‌دهد که فقط 102،728 خرده فروش اینترنتی در ایالات متحده وجود دارد که می‌توانند سالانه 12000 دلار یا بیشتر فروش داشته باشند – یعنی بخش بسیار کوچکی از کل سایت‌های خرده فروش آنلاین. و تعداد باورنکردنی از صاحبان وب‌سایت‌های غیر فروشگاهی حتی نمی‌دانند میزان درآمدزایی سایتشان چقدر است.

بسیاری از کسب و کارها هنوز به درک درستی از نحوه کسب درآمد از وب‌سایت خود نرسیده‌اند. این کتاب در درجه اول در مورد چگونگی تبدیل وب‌سایت خود از یک حضور صرف آنلاین به یک مرکز سود است که می‌تواند هزاران یا حتی میلیون‌ها دلار درآمد برای شما و شرکت شما ایجاد کند.

داشتن حتی یک برش کوچک از کیک فروش آنلاین می‌تواند شما را فراتر از رویاهایتان ثروتمند کند. طبق گزارشeMarketer Daily ، 47.3 میلیارد نفر به طور منظم از اینترنت استفاده می‌کنند. علاوه بر این، گزارش Akamai در مورد “وضعیت عملکرد خرده فروشی آنلاین” می­گوید که کل فروش اینترنتی در سال 2016 از 350 میلیارد دلار فراتر رفته که 61.5 درصد بیشتر از سال قبل است. برآورد درآمد حاصل از وب‌سایت کسب و کارهای معمولی – که عمدتاً از وب برای برندسازی، انتقال اطلاعات محصول و جذب مخاطب استفاده می‌کنند – دشوارتر است.

اولین گام برای کسب درآمد بیشتر از وب‌سایت‌ها این نیست که تنها چندین صفحه محتوا داشته باشید؛ بلکه باید وب‌سایت خود را با استفاده از یکی از چندین مدل ثابت شده کسب و کار آنلاین ایجاد کنید تا در وب درآمدزایی کنید.

علاوه بر این، انتخاب مناسب‌ترین مدل نیز مهم‌ترین گام برای درآمدزایی بیشتر از وب‌سایت است. این اهمیت به دو دلیل است: اول اینکه، بدون داشتن یک مدل مناسب ممکن است ترافیک، کلیک، نمایش، بازدید، و دانلود بالایی داشته باشید، اما درآمد زیادی کسب نکنید. دوم اینکه، تغییر در مدل انتخابی پس از ساخت سایت و برنامه ریزی آن، بسیار دشوار، وقت گیر و پرهزینه است. بنابراین در صورت امکان، ابتدا مدل مناسب را انتخاب کنید و سپس سایت را بسازید. بدیهی است که مجبورید سایت‌های فعلی خود را مجدداً آماده سازی کنید تا از یک مدل کسب و کاری اثبات شده پیروی کند. آیا این به معنای زحمت بیشتر برای شماست؟ بله، تا حدودی. اما من به شما میانبرهایی را یاد می‌دهم تا به شما در اجرای بهتر و سریع‌تر آن کمک کند.

امروزه چندین مدل وب‌سایت وجود دارد، و درآمد قابل توجه کمپین‌های بازاریابی اینترنتی ایجاد شده پیرامون آن‌ها، این مدل‌ها را اثبات می‌کند. من در این فصل، مدل‌های اصلی، نحوه کار آن‌ها، و مزایا و معایب هر یک را به شما نشان خواهم داد.

تکلیف شما این است که یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید. و به یاد داشته باشید: انتخاب مدل مناسب گامی اساسی در کسب درآمد از حضور در وب است – بنیادی که سود شما بر آن بنا می‌شود. بنابراین عاقلانه انتخاب کنید.

مدل مرکزی در مقابل مدل قطب و اقمار

فِرد گلیک، بازاریاب اطلاعات، به من گفت، “اگر می‌خواهید سالانه 500.000 دلار درآمد آنلاین کسب کنید، داشتن 10 سایت با درآمد 50.000 دلاری، یا 50 سایت با درآمد 10.000 دلاری، آسان‌تر از ساخت یک سایت و کسب درآمد نیم میلیون دلاری از آن است”.

بنابراین باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید یک سایت مرکزی (central) با سود بالا مانند آمازون ایجاد کنید، یا حضور دیجیتال مارکتینگ خود را با مدل قطب و اقمار (Hub-and-Spoke) متشکل از گروهی از میکروسایت‌ها ایجاد کنید، همانطور که من و فِرد گلیک این کار را می‌کنیم (شکل 1-1 را ببینید).

به طور کلی، کسب و کارهای بزرگ‌تر مایل‌اند از مدل سایت مرکزی استفاده کنند، زیرا منابع لازم برای ایجاد و مدیریت آن را در اختیار دارند. برای یک شرکت کوچک با بودجه محدود، شروع و ساخت سایت با استفاده از مدل قطب و اقمار راحت‌تر است. همچنین، کالاهای تجاری و کسب و کارهای خدماتی از مدل سایت مرکزی استقبال می‌کنند، در حالی که بازاریابان اطلاعات به سمت یک مدل قطب و اقمار گرایش پیدا می‌کنند.

 مدل سایت مرکزی در مقابل مدل قطب و اقمار
مدل سایت مرکزی در مقابل مدل قطب و اقمار

شکل 1-1.

اکثر کسب و کارهایی که میکروسایت دارند، دارای یک سایت مرکزی نیز هستند که از طریق هایپرلینک­ها می‌تواند به تمام میکروسایت­ها دسترسی پیدا کند. سایت مرکزی، به مانند قطب است و میکروسایت­ها، سیارات کوچکی هستند که به دور آن می گردند.

اگر مدل قطب و اقمار را انتخاب می‌کنید، از سرویس هاستینگی استفاده کنید که تعداد نامحدودی سایت را با هزینه ثابت ماهانه میزبانی می‌کند. به عنوان مثال، اگر شما روی 100 میکروسایت کار کرده و ماهیانه 49 دلار برای هاستینگ پرداخت کنید، هزینه شما برای هر سایت، کمتر از نیم دلار در ماه می­شود.

همچنین، یک سیستم سبد خرید مانند 1ShoppingCart یا Infusionsoft انتخاب کنید که فعالیت‌ها را در سطح هر میکروسایت و کل گزارش می‌کند. شکل 2-1، درآمد کل سایت‌های من را برای یک هفته مشخص نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر بتوانید هر هفته به طور متوسط 10 هزار دلار از مجموعه میکروسایت‌های خود به دست آورید، به درآمد ناخالص نیم میلیون دلار فروش در سال خواهید رسید.

برای نام دامنه میکروسایت­ها، می‌توانید پسوند دامنه اصلی خود را قرار دهید یا یک دامنه منحصر به فرد برای هر یک ایجاد کنید. به عنوان مثال، صفحه اشتراک خبرنامه ‌ایمیلی من www.bly.com/reports  است. شما نیز می‌توانید تعداد نامحدودی صفحه با چنین پسوندهایی در دامنه اصلی خود داشته باشید.

از طرف دیگر، میکروسایت من در زمینه نوشتن و فروش کتاب­های الکترونیکی در دامنه www.myveryfirstebook.com است. دامنه‌های اختصاصی برای میکروسایت­ها باید کوتاه باشند و به راحتی به خاطر سپرده شوند. به این ترتیب، وقتی با کسی صحبت می‌کنید و می‌خواهید او را به میکروسایت خود بفرستید، می‌توانید به راحتی دامنه را به یاد بیاورید.

شکل 2-1. گزارش یک هفته فروش در کسب و کار آنلاین من

آیا داشتن چندین دامنه جداگانه، پرهزینه است؟ خیر، ارزان است. این هزینه در حدود ۸ یا ۹ دلار در سال برای نام دامنه و حدود ۵۰ سنت در ماه برای هاستینگ است. یک دامنه و سایت، سرمایه اینترنت را تشکیل می‌دهند و هزینه آن بسیار کمتر از سرمایه فیزیکی است. با این حال می‌تواند درآمدی یکسان یا بیشتر از آن برای شما به ارمغان بیاورد.

 

ادامه دارد …

منبع: کتاب راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ

 

کتاب راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ
کتاب راهنمای جامع دیجیتال مارکتینگ

 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *