قانون شماره 32 کسب و کار اینترنتی تبلیغات نتیجه گرا

قانون شماره 32 کسب و کار اینترنتی تبلیغات نتیجه گرا


قانون شماره 32 کسب و کار اینترنتی: تبلیغات نتیجه گرا

به طور معمول دو نوع تبلیغات وجود دارد: تبلیغات با هدف برند سازی و تبلیغات با هدف بازاریابی مستقیم. در تبلیغات برند، سعی بر این است که یک شرکت خاص در ذهن مصرف‌کننده ثبت شود تا او دفعه بعد از همان شرکت خرید کند. به عنوان مثال، آگهی‌های بازرگانی شرکت کوکاکولا، یک نمونه عالی از تبلیغات برند سازی است. اگر دقت کنید، در پایان آگهی‌های بازرگانی این برند به بینندگان گفته نمی‌شود که به نزدیک‌ترین فروشگاه محل خود بروید و دوازده قوطی نوشابه کوکا بخرید.

ارزیابی میزان موفقیت در تبلیغات برند سازی معمولاً دشوار است، مگر اینکه یک شرکت بسیار بزرگ باشید و توانایی مالی برای انجام تحقیقات گسترده و بررسی بازار را داشته باشید.

از جمله تبلیغات برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیلبوردها

  • تبلیغات مجله‌ای که یک برند را برجسته می‌کند

  • چینش محصول

  • تولیدات تبلیغاتی مثل تی شرت و خودکار

  • آگهی‌های تلویزیونی بدون پیام اقدام به خرید

  • نمایش تبلیغات در وب

بازاریابی مستقیم

در تبلیغات با استفاده بازاریابی مستقیم از بیننده خواسته می‌شود که بلافاصله پس از تماشای تبلیغ، اقدام به خرید کند. در این روش سعی می‌شود که اگر بیننده خرید انجام داد، شماره تلفن خود را گذاشت و یا یک محصول سفارش داد، اطلاعات تکمیلی در اختیارش قرار گیرد.

تبلیغات بازاریابی مستقیم صرفاً با هدف جذب مشتری بالقوه برای انجام اقدامی خاص صورت می‌گیرد. تبلیغات تلویزیونی آخر شب، نمونه بارزی از بازاریابی مستقیم هستند. در این تبلیغات برای فروش یک محصول، برند آن معرفی نمی‌شود. تنها هدف این تبلیغات این است که شماره تلفن موجود در آن را یادداشت کنید و محصولات آن‌ها را سفارش دهید.

از طرف دیگر، ارزیابی میزان موفقیت در تبلیغات بازاریابی مستقیم به راحتی امکان‌پذیر است؛ بنابراین چنانچه سودآور نباشند می‌توانند متوقف شوند. به طور مداوم آزمایشات و بررسی‌های مختلفی روی تبلیغات بازاریابی مستقیم برای بهبود کارایی آن‌ها انجام می‌گیرد.

از جمله تبلیغات بازاریابی مستقیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات CPA (همکاری در فروش)

  • کوپن‌ها

  • نامه‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی

  • بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

  • تبلیغات تلویزیونی

  • تبلیغات کلیکی مانند گوگل ادوردز

شما توان مالی برای تبلیغات برند را ندارید

شما به عنوان یک کسب‌وکار اینترنتی کوچک نمی‌توانید از پس هزینه‌های برند سازی برآیید. تبلیغات برند به سرمایه زیاد نیاز دارد تا در آگهی‌های تلویزیونی، بیلبوردها و تبلیغات مجله‌ای درج شود. به عنوان مثال، یک کمپین انتخاباتی را در نظر بگیرید. هر نماینده برای برنده شدن باید به طور معمول در هر چرخه انتخابات حدود 1.7 میلیون دلار هزینه کند تا بتواند یک تصویر یا برند از خود در ذهن افراد ایجاد کند.

به همین ترتیب، شما نیز بخش کوچکی از یک بازار بزرگ هستید و نمی‌توانید بدون داشتن سرمایه زیاد، برند خود را به راحتی در ذهن افراد حاضر در بازار هدف ثبت کنید. علاوه بر این، تبلیغ کردن بدون اطلاع از میزان موفقیت آن برای یک کسب ‌و کار اینترنتی یک نفره غیرممکن است. با این حال هنوز هم می‌توانید فعالیت‌های برند سازی انجام دهید، اما حواستان باشد پول زیادی برای تبلیغات گران‌قیمت برند سازی خرج نکنید.

بین میزان تبلیغ و میزان فروش مقایسه انجام دهید

به جای اینکه پول خود را صرف تبلیغات پرهزینه برند سازی کنید، آن را صرف راه‌هایی کنید که بتوان نتایج تبلیغات را به طور مستقیم اندازه‌گیری کرد و مطمئن شد که متناسب با سرمایه‌گذاری خود سود دریافت کرده‌اید. چه از تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز استفاده می‌کنید، چه از نامه‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی، و چه از پست مهمان، همیشه باید بدانید که هزینه جذب مشتری از طریق هر کدام از این روش‌ها چقدر است. مثلاً اگر در ماه  500 دلار برای گذاشتن تبلیغ در یک وب‌سایت دیگر هزینه می‌کنید و پنج مشتری از آن تبلیغ کسب می‌کنید، هزینه جذب هر مشتری 100 دلار خواهد بود.

شما احتمالاً استراتژی‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی مختلفی را امتحان خواهید کرد. اگر یک روش تبلیغاتی پیدا کردید که هزینه‌های شما را سر به سر می‌کرد، همچنان آن را ادامه دهید تا ببینید که آیا سودآور است یا نه. برای پیگیری میزان فروش می‌توانید از گوگل آنالیتیکس (www.google.com/analytics) استفاده کنید.

انواع تبلیغات برای کسب‌وکار اینترنتی شما

نوع مناسب تبلیغات برای کسب‌وکار شما، بستگی زیادی به بازار هدف شما دارد. اگر می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، Google Product Ads و Amazon PPC برای شروع خوب است. اگر قرار است محصولات و خدماتی خاص برای یک حوزه به خصوص ارائه دهید، می‌توانید سایت‌های مرتبط با حوزه خود را شناسایی کنید و در آن‌ها تبلیغ بگذارید. و یا اگر در حوزه فروش محصولات اطلاعاتی مثل کتاب‌های الکترونیکی و سایت‌های عضویت فعالیت می‌کنید، شاید بد نباشد روی تبلیغات فیسبوک متمرکز شوید.

علیرغم تمام امکانات تبلیغاتی که در اختیار کارآفرینان کسب‌وکارهای اینترنتی قرار دارد، این موضوع را همیشه به خاطر داشته باشید که برای فعالیت در یک حوزه، باید وقت خود را بر ایجاد ارتباطات و ساخت روابط با افراد جامعه خود معطوف کنید. و تنها زمانی دست به تبلیغات بزنید که کالا یا محصولی برای فروش داشته باشید.

گام‌های عملی:

  • مشخص کنید که کدام نوع از تبلیغات بازاریابی مستقیم برای کسب‌وکار آنلاین شما مناسب است.

  • تعیین کنید که چگونه می‌خواهید میزان فروش حاصله از کانال‌های تبلیغاتی خاص را پیگیری کنید و بین میزان تبلیغ و میزان فروش مقایسه انجام دهید.

  • اگر یک روش تبلیغاتی پیدا کردید که “هزینه‌های شما را سر به سر” می‌کرد، همچنان آن را ادامه دهید تا ببینید که آیا سودآور است یا نه.

ادامه دارد …

برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *