برای هر چیزی مشتری پیدا نمی‌شود

برای هر چیزی مشتری پیدا نمی‌شود


قانون شماره 31 کسب و کار اینترنتی: برای هر محصولی مشتری پیدا نمی‌شود

هیچ تضمینی نیست که با راه‌اندازی یک کسب ‌و کار اینترنتی، کسی به وب‌سایت شما سر بزند. فکر نکنید که چون محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌دهید، مردم باید آن‌ها را بخرند. اگر یک فروشگاه فیزیکی در وسط یک خیابان شلوغ داشته باشید، مردم به طور تصادفی وارد فروشگاه شما می‌شوند. به همین ترتیب زمانی که یک کسب ‌و کار اینترنتی راه‌اندازی می‌کنید، در وسط انبوهی از فروشگاه‌های آنلاین قرار خواهید گرفت. بنابراین باید بسیار تلاش کنید تا مشتریان بالقوه به بازدید از فروشگاه شما و خرید محصولات و خدمات آن متقاعد شوند.

یکی از معمول‌ترین اشتباهات کارآفرینان این است که به جای اینکه روی بازاریابی محصولات خود کار کنند، بیشتر وقت خود را صرف توسعه محصولات و خدمات خود می‌کنند. بازاریابی مسئله‌ای نیست که بشود آن را به زمانی دیگر موکول کرد؛ بلکه باید همزمان با راه‌اندازی کسب ‌و کار، بازاریابی آن را نیز شروع کنید. بازاریابی در دنیای کسب ‌و کار اینترنتی به معنی راه‌اندازی یک وب‌سایت و تهیه لیستی از محصولاتی است که قرار است عرضه شوند. در سایت خود یک صفحه اسپلش (splash page) قرار دهید که به افراد اطلاعات بیشتری در خصوص محصولات می‌دهد. سپس مشتریان بالقوه را از طریق وبلاگ‌ها، پست‌های مهمان، پادکست‌ها و دیگر تبلیغات آنلاین به صفحه اسپلش خود بفرستید. بدین ترتیب هنگامی که زمان رونمایی از محصول فرا رسید، می‌توانید برای صدها مشتری بالقوه که قبلاً به محصول شما علاقه نشان داده‌اند، ایمیل بازاریابی ارسال کنید.

دوشنبه‌های بازاریابی

برای اطمینان از اینکه بین فعالیت‌های توسعه و بازاریابی محصولات خود تعادل برقرار می‌شود، پیشنهاد می‌کنم یک روز در هفته را انتخاب و آن را به فعالیت‌های بازاریابی اختصاص دهید. این استراتژی معمولاً به نام دوشنبه‌های بازاریابی شناخته می‌شود، اما شما می‌توانید هر روزی را که می‌خواهید انتخاب کنید. مهم این است که متعهد شوید در آن روز فقط کارهایی مربوط به بازاریابی و فروش محصولات خود را انجام دهید.

در ادامه چند فعالیت که در دوشنبه‌های بازاریابی باید انجام دهید، آورده شده است:

  • به دلخواه خود یک فرم برای جمع‌آوری آدرس‌ ایمیل‌های مشتریان بالقوه تهیه کنید.

  • روی وب‌سایت خود برای بازاریابی محصولات کار کنید.

  • با وبلاگ‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید که در سایتشان یک پست مهمان بنویسید.

  • با پادکست‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید میهمان برنامه‌شان شوید.

  • از قبل چند موضوع برای ایمیل‌های ارسالی انتخاب کنید.

  • در شبکه‌های اجتماعی و فروم­ها با افراد در مورد مشکلات و عملکرد محصولات و خدمات خود بحث و تبادل نظر کنید.

  • در وبلاگ سایت در خصوص محصولات و خدمات خود پست بگذارید و آن را در توییتر، فیسبوک، پینترست و دیگر شبکه‌های اجتماعی مرتبط بازنشر کنید.

  • به دنبال روش‌های متفاوت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود باشید.

کانال‌های جدید بازاریابی را شناسایی کنید

شما پس از رونمایی از محصول باید بر اساس یک فرآیند، استراتژی‌های مختلف بازاریابی و روش‌های جذب مشتری را به‌طور منظم مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که کاربران از کانال‌های مختلف وارد سایتتان می‌شوند. سایت شما معمولاً بین 5 تا 10 کانال ترافیکی خواهد داشت که مرتباً به سایت شما ورودی می‌فرستند. اگرچه موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند منبعی برای مشتریان بالقوه باشند، اما نباید به عنوان اصلی‌ترین روش‌های جذب مشتری شما در نظر گرفته شوند.

سعی کنید از کانال‌های ترافیکی مختلف استفاده کنید: هر کانال ترافیکی شما نباید مسئولیت بیش از 25 درصد مشتریان جدید را بر عهده داشته باشد. به عنوان مثال کاربران خبرنامه سرمایه‌گذاری من، Analyst Ratings Network، از کانال‌های مختلفی از جمله اپلیکیشن خبرنامه، توییتر، گوگل ادوردز، Yahoo Finance، Bing Finance ،
Google Finance وارد سایت می‌شوند و در خبرنامه ثبت‌نام می‌کنند. برای من سه سال طول کشید تا بتوانم این جریان‌های ترافیکی را ایجاد کنم. اگرچه هیچ تضمینی نیست که آن‌ها همیشه به سایت من ترافیک بفرستند؛ اما حتی اگر یکی از این کانال‌ها هم از کار بیافتد، من همچنان به جذب مشتریان جدید ادامه خواهم داد. پس بهتر است خودتان را برای هر چیزی آماده کنید.

اگرچه اکثر استراتژی‌های بازاریابی که امتحان می‌کنید بی‌اثر خواهند بود، اما هر از گاهی یک راه سودآور برای به دست آوردن مشتریان جدید پیدا خواهید کرد. یک استراتژی بازاریابی زمانی مفید و مؤثر خواهد بود که هزینه جذب مشتری جدید از طریق آن کمتر از ارزش طول عمر مشتری باشد. چنانچه در این حین به یک روش کارساز دست پیدا کردید، تمام تلاش خود را به کار ببندید تا ورود مشتریان جدید از آن جریان ترافیکی را به حداکثر برسانید؛ حتی اگر لازم شود برای این کار هزینه‌های تبلیغاتی خود را بالا ببرید و یا محتوای بیشتری تولید کنید.

توصیه من این است که در ابتدا، برای چند ماه استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید و سپس روی کارآمدترین آن‌ها تمرکز کنید. و بعد از راه افتادن شرکت، هر ماه یک استراتژی بازاریابی جدید را تست و بررسی کنید.

اگر دقیقاً نمی‌دانید که چه استراتژی‌های بازاریابی را برای کسب ‌و کار خود امتحان کنید، در اینجا چند مورد برای نمونه آورده شده است:

  • یک لیست ایمیل از مدیرانی که در بازار هدف شما کار می‌کنند، تهیه کنید.

  • از طریق گوگل ادوردز یک کمپین تبلیغات کلیکی راه‌اندازی کنید.

  • با افراد حاضر در بازار خود از طریق شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشید.

  • به افراد حاضر در بازار هدف خود ایمیل‌های تبلیغاتی بفرستید.

  • از کسانی که در بازار هدف شما دارای سایت هستند بپرسید که آیا می‌توانید در سایت آن‌ها پست مهمان بگذارید یا نه.

  • یک اپلیکیشن مرتبط با بازار هدف خود ایجاد کنید و آن را درAppStore یا  Google Play قرار دهید.

ادامه دارد …

برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی

 

ساسان جعفرنیامشاهده نوشته ها

Avatar for ساسان جعفرنیا

مشاور، مجری و مدرس کسب و کار اینترنتی دیجیتال مارکتینگ، فروشگاه اینترنتی، طراحی و بهینه سازی سایت سئو، توسعه دهنده سایت های شرکتی، فروشگاهی، اداری، خبری، آموزش آنلاین، رزرواسیون هتل و تور، اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درگاه بانکی، متخصص در صنعت چاپ و نشر کتاب، تهیه طرح های اقتصادی و توجیهی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *