قانون شماره 18: شما به یک دامنه عالی و بی نقص احتیاج ندارید
شاید هنگام انتخاب اسم برای کسب و کار خود، نتوانید یک نام دامنه خوب و غیرتکراری نیز برای آن پیدا کنید. از زمان رونق دات کام در اوایل سال 2000، کارآفرینان اینترنتی تأکید خیلی زیادی بر داشتن یک دامنه عالی و بی نقص دارند. حتی برخی از آنها برای گرفتن یک دامنه عالی برای کسب و کار اینترنتی خود، مبالغ هنگفتی پرداخت کردهاند. حداقل 20 مورد ثبتشده از دامنه های دات کام، به قیمت ۱ میلیون دلار یا بیشتر فروخته شدهاند. در صدر این لیست، سایت VacationRentals.com قرار دارد که در سال ۲۰۰۷ به قیمت ۳۵ میلیون دلار فروخته شد.
داشتن دامنه دات کام از اهمیت خاصی برخوردار نیست
کارآفرینان حاضرند مبالغ هنگفتی برای داشتن دامنه دات کام بپردازند، چون دامنههای دات کام مناسب محدود هستند. تنها یک شرکت میتواند دامنه دات کام برای یک کلمه کلیدی ارگانیک داشته باشد؛ مثل، Cars.com، Diapers.com و یا Sports.com.
کارآفرینان از دیرباز دنبال این دامنههای با ارزش و دارای کلمه کلیدی هستند، چون هم به راحتی در یاد میمانند و هم اینکه دامنه دات کام از رایجترین و بهترین دامنهها در بین جستجوی شرکتها و کاربران است.
زمانی که شرکتهای بزرگ دامنه سطح بالا (TLD) میگیرند، مشتریان به سرعت به این نتیجه میرسند که نام دامنه به جای اینکه یک چیزی – دات کام باشد، میتواند یک چیزی – دات – یک چیزی باشد. در حال حاضر بسیاری از شرکتهای نوپا از دامنه.co ،.ly ، .tv و .io استفاده میکنند تا از هزینههای بالای دامنه .comجلوگیری کنند. هرچه TLD های بیشتری تأیید شوند، شرکتهای جدید بیشتر مشتاق گرفتن آنها خواهند بود تا از هزینههای زیاد خرید دامنه دات کام اجتناب کنند. برخی از TLD های آینده که تاکنون توسط ICANN تأیید شدهاند عبارتند از: .technology، .bar، .land، .solutions، .blue، .academy، .company، .today، .tips، .trade، .gift، .social، .buzz، .club، .photos، .farm، .house، .pics، .zone، .ink، .pub، .report، .foundation و .best. سرانجام، افراد، سازمانها و شرکتهای بسیاری از TLD هایی غیر از دات کام استفاده خواهند کرد و داشتن TLD های دیگر به یک امر معمول تبدیل میشود.
دامنه با کلمه کلیدی و دات کام از دیرباز ارزش بازاریابی بیشتری در برابر سایر دامنهها داشته است، زیرا برخی کاربران شانسی .com را بعد از کلمه کلیدی تایپ میکنند تا به سایت موردنظر خود برسند. اما مزیت این نوع ترافیک در چند سال اخیر کاهش یافته است؛ چرا که مرورگرهای جدید، ابزارهای جستجو را مستقیماً در نوار آدرس قرار دادهاند. همچنین گوگل نیز قبلاً به دامنههای دارای کلمات کلیدی علاقهمند بود، اما این فاکتور رتبهبندی هم اکنون از الگوریتم رتبهبندی جستجوی گوگل حذف شده است.
اگرچه در گذشته دلایل خوبی برای داشتن دامنه با کلمه کلیدی و دات کام وجود داشت، اما این مزایا روز به روز در حال از محو شدن هستند.
چگونه یک نام دامنه عالی انتخاب کنیم
شاید داشتن یک نام دامنه دات کام عالی برای شما به عنوان یک کارآفرین نوپا به خاطر هزینه زیاد آن غیر قابل دسترس باشد. اما حتی اگر حتی پول کافی برای خرید یک دامنه خوب را دارید، بهتر است از آن برای توسعه محصول و بازاریابی شرکتتان استفاده کنید؛ زیرا داشتن بهترین دامنه، کار خارقالعادهای برای کسب و کار شما نمیکند.
در اینجا چند نکته آورده شده که به شما در پیدا کردن یک نام دامنه عالی برای کسب و کارتان کمک میکند:
-
نام تجاری خود را برای نام دامنه در نظر بگیرید. مثلاً به جای PhotoContest.com از GoGoPhotoContest.com استفاده کنید.
-
برای دامنه خود نامی انتخاب کنید که به راحتی هجی میشود و بدون سردرگمی از پشت تلفن قابل انتقال است.
-
در نام دامنه خود از خط تیره استفاده نکنید، زیرا کاربران اغلب فراموش میکنند که خط تیره را نیز تایپ کنند.
-
برای نام دامنه از یک فرهنگ جامع برای پیدا کردن کلمات مناسب با حوزه کاری خود استفاده کنید.
-
از ابزارهای تولیدکننده نام دامنه مانند hipsterdomainfinder.com، nameboy.com، dotomator.com و namestation.com استفاده کنید.
-
به جای استفاده از دامنه .com از TLD جایگزین استفاده کنید.
-
برای نام دامنه خود یک پیشوند مانند “get” در نظر بگیرید. مثلاً dropboxدر ابتدا با نام دامنه “GetDropBox.com” آغاز به کار کرد.
ادامه دارد …
برگرفته از کتاب 40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی
بدون دیدگاه